Podzimní výprodeje: vyprázdněte sklad a připravte se na předvánoční shon

 

Sezónní výprodeje na přelomu ročních období jsou dnes již tradicí, kterou spotřebitelé očekávají a také oceňují. Existují samozřejmě i taková odvětví podnikání, pro která nemá sezónní charakter zboží stěžejní význam, přesto však může každý v rámci marketingu využít trend výprodejů ve svůj prospěch, získat nové zákazníky a ještě optimalizovat fungování skladu.

výprodeje lákají nové zákazníky

 

Příprava na Vánoce probíhá napříč všemi obchody

Nezadržitelně se blíží předvánoční nákupní horečka, která se nevyhýbá téměř nikomu. Nejvýrazněji se zvýší nákup sezónního zboží, jako je zimní oblečení a obuv, dekorace a dárkové předměty s vánoční tématikou, ale také sváteční nápoje, potraviny a pochutiny. 

V rámci nákupů dárků pod stromeček pro rodinu a blízké se však nákupní horečka nevyhne nikomu. Populární je například elektronika (mobilní telefony, tablety, notebooky a doplňky k nim), chytré domácí spotřebiče, obrovský vánoční boom zažívají každoročně prodejci hraček, ale zapomenuté nezůstávají ani knihy, doplňky do domácnosti a také pánská i dámská kosmetika (zvláště pak v dárkových baleních).

Pokud si myslíte, že vašeho sortimentu se podzimní výprodej netýká, zamyslete se znovu: Jak nejlépe využít nákupní nálady vašich zákazníků, zvýšit prodeje a ještě se zbavit zboží, které vám dlouhodobě leží na skladě?

 

Podzimní výprodej vyprázdní sklad pro sezónní zboží

Než se bezhlavě vrhnete do vyhlášení výprodeje, rozmyslete si, čeho chcete akční nabídkou dosáhnout. Ideální samozřejmě bude, když se podaří využít všechny výhody výprodeje na maximum. Přesto je zásadní stanovit si priority a podle nich postupovat.

 

Cíle sezónního výprodeje jsou hlavně následující:

  • uvolnit sklad pro sezónní vánoční zboží

  • zbavit se 'ležáků' (dlouhodobě neprodejné zboží, které zbytečně zabírá místo)

  • zvýšit prodeje u ostatního zboží (promo kódy, dárky k nákupu… )

  • nalákat nové zákazníky a nabídnout jim výhody registrace (věrnostní program, odběr newsletteru…)

  • zviditelnit se (sociální sítě, komunity se společnými zájmy, místní obyvatelé…)

 

Z výše uvedených bodů je jasné, že ne vždy je cílem výprodeje bezprostřední dosažení zisku. Pokud nabízíte zboží ve výprodeji s nízkou nebo nulovou marží či dokonce pod cenou, berte to jako investici do reklamy a získání nových zákazníků.

 

Jaké zboží zařadit do výprodeje? S odpovědí pomůže skladový systém 

Nejprve si zjistěte, jaké zboží do výprodeje zařadit. Jednu část mohou tvoří položky, které jsou na první pohled jasné spjaté s končícím létem, takže v příštích měsících o ně bude jen minimální nebo vůbec žádný zájem. Sem patří třeba plavky, letní šaty a obuv, vybavení na pláž a pro letní a vodní sporty, zahradní nábytek, grily, bazény apod.

Druhou část výprodeje tvoří zboží, které již dlouho leží na skladě a je neprodejné a nepopulární. Zabírá tak zbytečně místo jiným položkám, jejichž prodej by vám vydělával peníze. Navíc skladování takových věcí vás také něco stojí, na to nezapomínejte.

Abyste jednoduše poznali, jaké zboží zařadit do výprodeje, pomůže vám kvalitní skladový software. Český program pro řízení skladu Macros obsahuje všechny potřebné informace, na jejichž základě snadno identifikujete položky, které vám prodělávají a měly by co nejdřív vyrazit k zákazníkům.

 

Klíč k úspěšnému výprodeji

Když už víte, které zboží zařadit do výprodeje, musíte se ještě rozhodnout, jakou formou ho zákazníkům nabídnout. Možností je celá řada, ale v každém případě platí, že sezónní výprodej si zaslouží propagaci.

Zviditelnit akční zboží a nalákat zákazníky je nejjednodušší prostřednictvím příspěvků na sociálních sítích, u kamenných prodejen stejnou práci zastanou poutavé plakáty na místní vývěsce. Stávajícím zákazníkům dejte o výprodeji vědět prostřednictvím e-mailového newsletteru nebo rozešlete do schránek letáky. Zároveň můžete přidat už i osobní poukaz, voucher nebo promo kód, díky kterému dostane zákazník k nákupu dárek (ten samozřejmě vybírejte ze sortimentu 'ležáků').

 

Jakou formou nabídnout zboží ve výprodeji, abyste zároveň prodali i další položky s plnou cenou a marží? Může se výprodej vyplatit? Je lepší procentuální sleva, dárek k nákupu nebo zvýhodněné balíčky?

A na co si dát pozor, aby výprodej splňovalpožadavky České obchodní inspekce (ČOI)?

Poradíme v dalším článku na blogu Macros.cz